Inktober 2019

ENG. We are halfway through Inktober and these are the ink drawings I’ve made so far. It is always a challenge to work on a daily illustration, especially at the level I would like to, but I’ve learned to relax, enjoy it and take it for what it is, just an exercise. I liked most of the drawings and I am sure that a good piece will come out of these sketches.

I really like Inktober because on the one hand it is an exercise limited by one word, but on the other hand, you have all the freedom to draw anything (I mean anything!) that comes to your mind.

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ESP. Estamos a la mitad de Inktober y estos son los dibujos en tinta que he hecho hasta ahora. Siempre es un desafío trabajar en una ilustración diaria, especialmente al nivel que me gustaría, pero aprendí a relajarme, disfrutarlo y tomarlo como lo que es, solo un ejercicio. Me gustó la mayoría de los dibujos y estoy segura de que alguna pieza final saldrá de estos bocetos.

Realmente me gusta Inktober porque por un lado es un ejercicio limitado por una sola palabra, pero por otro lado, tienes toda la libertad de dibujar ¡cualquier cosa que se te ocurra!.

CRYSTAL BETH - PUSH THRU

ENG. For me, creating art for music albums is one of the most beautiful and inspiring things to do as an illustrator. It is a very fulfilling work that awakens creativity and gives the opportunity to listen to music from another perspective, paying attention to every single sound, trying to create some kind of bond.

This time I made the art for Crystal Beth’s first solo album named Push Thru. She’s a very talented musician and sensory artist from Seattle. It was great working with such a talented, hard worker, kind person.

“World music from an imaginary planet” (Seattle Times)
“A supremely versatile and virtuosic maverick” (The Stranger)
“One of the most fearless and innovative musicians in the city…” (Earshot Jazz).

You can get the album in bandcamp.

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ESP. Para mí, crear arte para discos es una de las cosas más hermosas e inspiradoras que puedo hacer como ilustradora. Es un trabajo que me llena de satisfacción, despierta mi creatividad y me brinda la oportunidad de escuchar música desde una perspectiva distinta, atenta a cada sonido e intentando crear algún tipo de lazo.

Esta vez hice el arte para el primer album solista de Crystal Beth, una música y artista sensorial súper talentosa de Seattle. Trabajar con una persona tan talentosa, trabajadora y amable, fue increíble.

"Música mundial de un planeta imaginario" (Seattle Times)
"Una rebelde supremamente versátil y virtuosa" (The Stranger)
“Una de las músicas más valientes e innovadores de la ciudad…” (Earshot Jazz).

El álbum se puede conseguir en bandcamp.

These are the first sketches I made for Crystal Beth’s album.
Primeros bocetos para el arte del disco.

Final sketch and final ink artwork.
Boceto final y trabajo final en tinta.

The final artwork had to be colorful and show a lot of strength.
El trabajo final debía ser muy colorido y mostrar mucha fuerza.

PAPER TIGER

PAPER TIGER curated by Hellion gallery at Not a gallery
19 09 2019

Last night the show was full of amazing art, these are some of my favorite pieces: Meg Adamson, Violeta Hernandez, Jon Macnair, Diana Bama, Mike Sandoval, Youko Horiuchi.

ENG. This is the piece I made for the exhibition. The original art was made with ink on paper and then I made another version adding some color and texture for a unique print which fortunately found a new loving home last night.

I really enjoyed doing this painting because I had never done a tiger before and I usually tend to add color to my work, but this time I just wanted something that would enhance the line work. Of course I made a third version full of color (just because I love color) for limited edition prints that I will put on my Etsy shop soon.

Great show and delicious mezcal!

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ESP. Esta es la pieza que hice para la exposición. El original es en tinta sobre papel e hice otra versión agregando algo de color y textura para una impresión única que afortunadamente ayer encontró un nuevo y cariñoso hogar.

Disfruté mucho hacer este trabajo porque nunca había hecho tigres y porque siempre tiendo a poner color a todo, pero para la exposición quería algo simple que resaltara el trabajo de línea. Por supuesto, después hice una tercera versión a color para una edición limitada de impresiones que pronto subiré a mi tienda de Etsy.

Illustration workshop: Eduardo Rubio

ENG. Illustration and Character design is a complex process that requires a series of steps including a line of action, structure and gestural aspect and it’s affected by perspective, composition and lighting.

Despite being a complex process, it has been really enjoyable and satisfying to learn it from a great artist. On March I took an illustration course with Eduardo Rubio, a wonderful artist and illustrator, who also was my painting teacher in high school. Who would have thought that almost twenty years later I would take a course with someone who inspired me to take the artistic path? I wanted to talk more with him about his work, but being so introverted has always been an obstacle to approaching people I admire. Anyway ... it was a great workshop. I have been practicing a lot, and although I am still very attached to my old style, I have been doing exercises and previous studies for illustrations that I like a lot.

You can see his amazing work in his website: http://www.edurubio.com

These are some of the exercises we did in the workshop. One of the things I liked the most was how simple they seem, but thinking about objects and bodies in different circumstances or different positions is more complex than it seems. These exercises are great not only to design characters, but also to give them life.

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ESP. El diseño de personajes es un proceso complejo que requiere de una serie de pasos que incluyen una línea de acción, la estructura y por último el aspecto gestual sin olvidar tomar en cuenta la perspectiva, composición e iluminación.

A pesar de ser un proceso complejo, siempre resulta muy ameno y satisfactorio aprenderlo de un gran artista. En Marzo tomé un curso con Eduardo Rubio, un maravilloso artista e ilustrador, con quien también tomé el taller de pintura en la preparatoria. ¿Quién iba a pensar que casi veinte años después tomaría un curso con una de las personas que me inspiró a dedicarme a lo que más me gusta y apasiona? Me habría gustado platicar más con él acerca de su trabajo, pero ser tan introvertida siempre ha sido un obstáculo para acercarme a personas que admiro. En fin… fue un gran taller. He estado practicando mucho, y aunque sigo muy apegada al estilo que tenía, he estado haciendo ejercicios y estudios previos para ilustraciones que me han gustado mucho.

Aquí pueden ver más de su increíble trabajo http://www.edurubio.com

Estos son algunos de los ejercicios que realizamos en el taller. Una de las cosas que más me gustó fue lo sencillo que parecen, pero pensar los objetos y los cuerpos en diferentes circunstancias o distintas posiciones es más complejo de lo que parece. Estos ejercicios son buenísimos para diseñar personajes, darles vida y echar a andar la imaginación.

The last exercise was a combination of everything we learned in this wonderful course.

You can follow him on Instagram @edurubio_illustration to see more of his work.

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Santiago Caruso

Last Friday I attended the IV International Colloquium of Fantastic Literature (UNAM) to listen to the illustrator I admire and enjoy the most: Santiago Caruso. For some reason, I had the great opportunity to get into auditorium full of people who admire their work to witness an intelligent, entertaining talk in which I found several reminders of the reasons why I illustrate and many answers to questions that I had been asking myself for a long time about art and illustration.

I left the place with a wide smile and a wonderful book that I couldn’t find anywhere: his art book Dark Matter, which is a true treasure and a gift from a person whom I love deeply and has been by my side in a key moment of my life.

Sometimes life has beautiful ways to teach, to remind us of our purpose and enjoy the moment; this trip and the words of this great artist are a great example.

In a dark life that in itself is beautiful, this day was a shooting star.

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El viernes asistí al IV Coloquio Internacional de Literatura Fantástica de la UNAM para escuchar al ilustrador que más admiro y disfruto. Por alguna razón, tuve la gran oportunidad de entrar a un auditorio repleto de personas que admiran su trabajo a escuchar una charla inteligente, amena y en la que encontré varias advertencias de las razones por las que ilustro y muchas respuestas a preguntas que llevaba tiempo haciéndome acerca del arte y la ilustración.

De esta charla salí con una sonrisa amplia y un libro maravilloso que tenía tiempo tratando de encontrar: su libro Materia Oscura, que además de ser un verdadero tesoro, fue un regalo de una persona a la que amo profundamente y me ha acompañado en una etapa clave de mi vida.

A veces la vida tiene maneras hermosas de enseñar, de recordarnos nuestro propósito y de hacerse disfrutar. Este viaje y las palabras de este gran artista son un ejemplo.

En una vida oscura que de por sí es bella, este día fue una estrella fugaz.

The Monster Project 2019

ENG. I am very happy that The Monster Project gave me the opportunity to be part of this year’s edition.  The Monster Project teaches children about the power of their own imagination and encourages them to pursue their creative potential collaborating with artists from all over the world. The children draw monsters, and then the artists recreate them in their own styles.

This illustration was a bit of a challenge 'cause I wanted to stay true to the original idea, but also really fun and easy to make an interpretation and my own version of this interesting monster, to imagine it’s personality, colors and textures. I hope you like both versions of the monster. You can see the other amazing artworks on The Monster Project website.

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ESP. Estoy muy contenta porque The Monster Project me invitó a ser parte del proyecto de este año. Ellos les enseñan a los niños acerca del poder de la imaginación y los anima a explotar su potencial creativo con la colaboración de artistas de todo el mundo. Los niños dibujan monstruos y luego cada artista hace una interpretación con su estilo propio.

Esta ilustración fue un reto para mí porque quería ser fiel a la idea original, pero al mismo tiempo fue divertido hacer mi propia interpretación de este monstruo tan interesante, imaginar su personalidad, sus colores y texturas. Aquí están ambas versiones, espero que les gusten. Pueden ver el increíble trabajo de los otros artistas en la página de The Monster Project.

Here’s a video of the exhibition. I love the children’s reaction to the artwork ♡