Artery skein: My monster heart 

ENG. For this piece (Artery skein: My monster heart) I started with a couple of sketches, one very general and one in which I worked lights and shadows, but I felt that something was missing in the illustration, so I worked on a lot of new sketches until I found the right one. When I start inking, I usually use different thicknesses of pens, but this time I used only one and liked how it turned out. For the color palette I was inspired by bugambilias, in all those beautiful magenta and cherry shades.

☽  ☽  ☽  ☽  ☽

ESP. Este es una probadita del proceso creativo de Artery skein: My monster heart. Comencé con un par de bocetos, uno muy general y otro en el que trabajé luces y sombras, pero sentía que algo le faltaba a la ilustración, así que trabajé en varios bocetos más hasta que el dibujo salió tal como lo quería. Para la ilustración en tinta generalmente uso estilógrafos de diferentes grosores, pero esta vez usé sólo uno y me gustó mucho el resultado. Para la paleta de colores me inspiré en las bugambilias que llenan de color la ciudad, particularmente de esos colores guinda y magenta que tanto me gustan. 

 

Inspiración para la paleta de colores / Color inspiration

Etapas de la ilustración / Illustration process

 

“In fairy tales, monsters exist to be a manifestation of something that we need to understand, not only a problem we need to overcome, but also they need to represent, much like angels represent the beautiful, pure, eternal side of the human spirit, monsters need to represent a more tangible, more mortal side of being human: aging, decay, darkness and so forth. And I believe that monsters originally, when we were cavemen and you know, sitting around a fire, we needed to explain the birth of the sun and the death of the moon and the phases of the moon and rain and thunder. And we invented creatures that made sense of the world: a serpent that ate the sun, a creature that ate the moon, a man in the moon living there, things like that. And as we became more and more sophisticated and created sort of a social structure, the real enigmas started not to be outside. The rain and the thunder were logical now. But the real enigmas became social. All those impulses that we were repressing: cannibalism, murder, these things needed an explanation. The sex drive, the need to hunt, the need to kill, these things then became personified in monsters. Werewolves, vampires, ogres, this and that. I feel that monsters are here in our world to help us understand it. They are an essential part of a fable.” 


― Guillermo del Toro

☽  ☽  ☽  ☽  ☽    We are all monsters   ☽  ☽  ☽  ☽  ☽

SYCAMORE REVIEW

ENG. A couple of years ago I was invited to participate in the literary journal Sycamore Review of the University of Perdue. They chose some of my illustrations for the texts and for the cover they chose Stardust I, the illustrated tribute I made to Sudan.  A few days ago I came across these images.

♡ ♡ ♡ ♡ ♡

ESP. Hace un par de años me invitaron a participar en la publicación literaria Sycamore Review de la Universidad de Perdue. Ellos eligieron algunas de mis ilustraciones para acompañar los textos y para la portada eligieron Stardust I, el tributo ilustrado que le hice a Sudán. Hace unos días me encontré con estas imágenes.

Stardust series

Sudán 1973-2018

A través de los años distintas especies animales se han extinguido y, cualquiera que sea la causa, es triste saber que esas especies jamás se volverán a ver viviendo en este planeta. 

Ayer murió Sudán, el último ejemplar macho de rinoceronte blanco del norte, llevándose toda esperanza de que su especie siga viva, pues sólo quedan dos hembras. Su salud se había deteriorado debido a su edad, pero las últimas horas empeoró, y el rinoceronte que había logrado sobrevivir tantos años a los cazadores, finalmente murió. Sudán era especial, pues además de ser un ejemplar bellísimo y muy noble, su condición sirvió para alertar al mundo acerca de la situación que enfrentan muchas otras especies ante la amenazadora actividad humana. Con su muerte presenciamos de manera directa el fin de una especie animal.

Los rinocerontes son mis animales favoritos y durante varios años seguí la vida de Sudán. Esta es una ilustración que hice de él y su hija Najin hace algunos años.

Sudan and Najin. 

Grandes guanajuatenses

ENG. I was recently invited to participate in a project about important characters of Guanajuato (Mexico), particularly from popular and artistic fields . It is a very beautiful book illustrated by great Mexican artists and illustrators, all of them with a great and unique style. 

The title of the book is Grandes guanajuatenses and I had the chance to illustrate these three artists: Agustín Lanuza (writer), Arturo Martínez Negrete (singer) and Luis García Gerrero (painter). 

♡ ♡ ♡ ♡ ♡

ESP. Recientemente me invitaron a participar en un proyecto sobre personajes importantes de Guanajuato. El libro Grandes guanajuatenses  incluye personalidades cuyas acciones en diferentes ámbitos trascendieron a nivel nacional, especialmente en manifestaciones artísticas y populares y tuve la oportunidad de ilustrar a estos tres artistas: Agustín Lanuza (poeta y prosista), Arturo Martínez Negrete (cantante) and Luis García Gerrero (pintor).

The birth of a word

Creative process for The birth of a word illustration.


ENG. I didn't use to share the first steps of my illustrations, but I think it is cool to see the work behind  and all the decisions made in each stage. 

The first one is a very general drawing in which I only work on the composition: spaces,  forms, elements, etc. The second stage is a graphite drawing and it's like a study with lights and shadows where I decide which elements stay and the ones that have to go. The third one is a very intricate and detailed ink drawing and usually the one I like the most (Obsessive-Compulsive Disorder). After the ink I add color with acrylic, watercolors, color pencils and markers. Then comes the digital part. In this stage I correct mistakes, modify saturation, tones and add textures. It is always the longest and most difficult stage because I usually add a lot of detail and sometimes I paint over the image layer by layer until I achieve something I like. 

♡ ♡ ♡ ♡ ♡

Proceso creativo para la ilustración The birth of a word (El nacimiento de una palabra).

ESP. No solía publicar los primeros pasos de mis ilustraciones, pero pienso que es importante mostrar cada una de las etapas por las que pasa el dibujo, hasta llegar a la pieza final y cada una tiene algo especial. No siempre es el mismo proceso, pero siempre hay por lo menos dos bocetos y varias pruebas de color y texturas, sin importar la técnica que vaya a usar. 

La primera etapa es un dibujo muy general en el que sólo trabajo la composición, los espacios, las formas, etc. Mi segundo dibujo es a lápiz y es sólo un estudio con luces y sombras; decido qué elementos se quedan y cuáles se van. En la tercera etapa hago un dibujo muy detallado a tinta y generalmente es el que más disfruto (soy algo obsesivo-compulsiva :S) . Después de la tinta agrego el color; casi siempre con acuarela, colores, acrílico y plumones. Después viene la parte digital. En esta etapa corrijo errores, modifico la saturación y agrego texturas. Siempre es la etapa más larga y difícil porque suelo agregar muchos detalles y a veces vuelvo a pintar sobre la imagen capa por capa hasta lograr algo que me guste. 

:)

The reflection of a monster

"And in my darkest moment, fetal and weeping
The moon tells me a secret, my confidant
As full and bright as I am
This light is not my own and
A million light reflections pass over me."

Reflection - Tool

 

Being with you

“Estar contigo o no estar contigo es la medida de mi tiempo.” 
                                                                       Jorge Luis Borges

El mar

"The breaking of a wave cannot explain the whole sea."

Vladimir Nabokov

Colola, Michoacán, México. 2018.

The absurdity of blue

"The blues tells a story. Every line of the blues has a meaning."

John Lee hooker

New Etsy Shop

I recently opened my Etsy shop and here are some of the giclée prints you can find there.
They are printed on Ultra Premium Matte paper and the details are amazing :) 

♡ ♡ ♡ ♡ ♡

Recientemente abrí mi tienda en Etsy y estas son algunas de las ilustraciones que hay.
Son impresiones de calidad artística en papel de calidad premium con acabado mate (Ultra Premium Matte) y los detalles se ven increíbles.  ñ_____ñ

Rosa's Einstein

Rosa’s Einstein (Poem book)
Author: Jennifer Givhan
Client: The University of Arizona Press
Art Direction: Leigh McDonald

book-cover-art.jpg
 

“Rosa’s Einstein is a Latinx retelling of the Brothers Grimm’s Snow-White and Rose-Red, reevaluating border, identity, and immigration narratives through the unlikely amalgamation of physics and fairy tale.

Poet Jennifer Givhan reimagines the life of Lieserl, weaving her search for her scientist father with Rosa and Nieve’s own search for theirs. Using details both from Einstein’s known life and from quantum physics, Givhan imagines Lieserl in a circus-like landscape of childhood trauma and survival, guided by Rosa and Nieve.”

The University of Arizona Press

Lunar

Lunar I y II, acuarelas para la exposición colectiva  La acuarela en la ilustración como parte de la celebración de los 50 años del Museo Nacional de la Acuarela (MUNACUA) en la ciudad de México. Octubre del 2017.